Warzywa i owoce a pestycydy czyli czysta „15” kontra parszywa „12”

5 porcji warzyw i owoców dziennie może uratować życie minimum 30 tysięcy Polaków rocznie, ale naukowcy zwracają uwagę, że rosnące zanieczyszczenie ogromnymi ilościami pestycydów może zniwelować to prozdrowotne działanie. Pestycydy niosą bowiem ze sobą wiele zagrożeń zdrowotnych, w tym neurotoksyczność prowadzącą do zaburzeń rozwojowych dzieci, w tym autyzmu, większą podatność na choroby endokrynologiczne, czy nowotworowe, a także problemy z płodnością. Dlatego coraz więcej instytucji monitoruje ilośc pestycydów w żywności. Jedną z takich organizacji jest EWG czyli Environmental Working Group z USA, która od lat publikuje 2 ważne listy dotyczące chemicznej czystości warzyw i owoców: czystą”15″ i parszywą „12”. W tym roku (2022) listy te wyglądają następująco:

„Czysta piętnastka” konwencjonalnych warzyw i owoców

To owoce i warzywa z upraw konwencjonalnych (czyli nie ekologicznych), które zawierają najmniej pozostałości pestycydów.

W kolejności od najczystszych. Z każdym kolejnym miejscem ilość pozostałości pestycydów wzrasta.

  1. Awokado (najczystsze!, ale pamiętaj, że było badane po umyciu i ściągnięciu skórki)
  2. Słodka kukurydza (uważaj na GMO*)
  3. Ananas
  4. Cebula
  5. Papaja (uważaj na GMO*)
  6. Mrożony groszek zielony
  7. Szparagi zielone
  8. Melon miodowy
  9. Kiwi
  10. Kapusta
  11. Pieczarki
  12. Melon kantalupa
  13. Mango
  14. Arbuz
  15. Bataty (słodkie ziemniaki)
  • – uwaga odnośnie GMO nie dotyczy tu potencjanej szkodliwości GMO, ale faktu, że jeśli kupujesz GMO, to stopień zanieczyszczenia pestycydami może być znacznie większy

„Przeciętna dziewiętnastka” konwencjonalnych warzyw i owoców

Poniżej lista 19 innych warzyw i owoców konwencjonalnych, dalej w kolejności rosnącej ilości pestycydów, czyli za batami pojawiają się po kolei:

  1. Kalafior – jeszcze w miarę czysty
  2. Banany
  3. Marchew
  4. Pomarańcze
  5. Groszek zielony w strąkach
  6. Grapefruit
  7. Cukinia
  8. Maliny
  9. Bakłażan
  10. Brokuł
  11. Śliwki
  12. Fasolka szparagowa
  13. Mandarynki
  14. Ogórek
  15. Sałata
  16. Dynia
  17. Pomidorki koktajlowe
  18. Jagody
  19. Ziemniaki (już mocno nafaszerowane chemią, za nimi rozpoczyna się „parszywa dwunastka”)

„Parszywa” dwunastka konwencjonalnych warzyw i owoców

Za ziemniakami plasują się już prawdziwe koszmarki. Wymienionych na tej liście konwencjonalnych (nieekologicznych) warzyw i owoców nie kupuj w sklepach. Są z reguły po brzegi wypchane pestycydami i inną chemią (konserwantami), które zapewniają im piękny wygląd na półkach sklepowych, ale po zjedzeniu niszczą zdrowie, szczególnie małym dzieciom kobietom w ciąży. Trzymaj się więc od nich z daleka nawet w sezonie, zwłąszcza wtedy, gdy pochodzą z importu.

Lista ta nadal ułożona jest w kolejności rosnącego zanieczyszczenia pestycydami.

  1. Pomidory (na szczęście niemal w każdym hipermarkecie są już dostępne ekologiczne, więc nie kupuj już tych konwencjonalnych)
  2. Seler naciowy (niestety seler korzeniowy nie jest uwzględniony w rankingu EWG)
  3. Gruszki
  4. Brzoskwinie
  5. Czereśnie
  6. Papryka słodka i ostra
  7. Winogrona
  8. Jabłka (uwaga – gdyby jabłka nie były myte przed badaniem i obierane ze skórki to okazałyby się jeszcze bardziej „parszywe” – być może przegoniłyby nawet i szinak :()
  9. Nektarynki
  10. Jarmuż i podobne liście kapsutne (ang. collard , mustard)
  11. Szpinak
  12. Truskawki (najbardziej zanieczyszczone)

Truskawki – owoc w istocie swojej jakże zdrowy – niestety, podczas nieekologicznej uprawy szprycowany jest gigantycznymi ilościami pestycydów, a póżniej przed transportem konserwowany chemicznie dodatkowo, aby jak najdłużej pieknie wyglądać na półkach sklepowych… Dlatego już po raz kolejny truskawki pojawiają się na ostanim miejscu rankingu EWG, jako najbardziej „parszywy” owoc konwencjonalny.

Jeśli jednak masz na nie ogromną ochotę,
kupuj je tylko ekologiczne!

Szczególnie dla dziecka!

Czy rzeczywiście ekologiczne owoce i warzywa mają mniej pestycydów?

O tak! Aż 10 x mniej!

Najnowsze badanie z lutego 2022 nie pozostawia w tym względzie żadnych złudzeń. Przedstawiam je w artykule: Dieta dr Budwig – łatwiej zdrowieć nie siusiając pestycydami

Dlatego EWG – instytucja, która powyższy ranking tworzy – zaleca kupowanie produktów ekologicznych, gdy tylko jest to możliwe.

A jeśli interesuje Cię, jak EWG tworzy te listy, odsyłam Cię do źródła.