Przepis na pastę dr Budwig (superzdrowy olej lniany + twaróg)

Przepisy na pastę dr Budwig oraz wskazówki, jak powinna być stosowana z zgodnie z zaleceniami diety dr Budwig.

Pasta jest podstawowym elementem leczniczym diety dr Budwig.  Czasem bywa nazywana kremem dr Budwig. Dostarcza do organizmu zarówno niezbędne kwasy tłuszczowe (Omega-3, Omega-6), jak i niezbędne aminokwasy, w tym cysteinę (prekursor glutationu). Ma postać emulsji, dzięki czemu tłuszcz łatwiej się trawi. W leczniczej (ścisłej) diecie dr Budwig jest wykorzystywana do śniadania, obiadu i deseru.

Pasta dr Budwig jako trzon diety dr Budwig

Dr Budwig – wszechstronnie wykształcona naukowiec, w tym licencjonowana farmaceutka – opracowała przepis na pastę dr Budwig, aby dostarczyć organizmowi niezbędnych cegiełek do przemian metabolicznych. Wysoce reaktywny olej lniany (zimnotłoczony, ekologiczny, świeży) dostarcza wysokoenergetycznych substratów (z wolnymi elektronami), które odgrywają ważną rolę w łańcuchu oddechowym – procesie, który zapewnia nam wydajną energię życiową. Jakość oleju lnianego ma ogromne znaczenie: stary, zjełczały jest szkodliwy dla zdrowia!

Pastę dr Budwig przyrządza się na świeżo i podaje do śniadaniowego musli dr Budwig, do sałatek i głównych dań obiadowych oraz do deserów.  

Najwygodniej jest przyrządzić od razu całodzienną porcję pasty rano, przy okazji przygotowywania musli na śniadanie. Niewykorzystaną w trakcie śniadania pastę  przechowuję w szklanym naczyniu w lodówce i dodaję do kolejnych dań w trakcie dnia, przy czym modyfikuję jej smak w zależności od potrzeby, tworząc w ten sposób „majonezy” dr Budwig i inne sosy „do towarzystwa” dla posiłków.

Uważam jednak, że w przypadku osób bardzo ciężko chorych powinno się przestrzegać dokładnie zaleceń dr Budwig, tzn. przyrządzać pastę za każdym razem (przed każdym posiłkiem) na świeżo.

Pasta dr Budwig – podstawowy przepis

Składniki (ilość na cały dzień):

Uwaga: . Wszystkie składniki powinny pochodzić z ekologicznych upraw lub hodowli.

  • odpowiednia ilość łyżek oleju lnianego nadającego się do diety dr Budwig (od 2 do 6 a nawet więcej) – zobacz: jaki olej lniany nadaje się do diety dr Budwig
  • 200 g twarogu chudego
  • 100 g maślanki, kefiru lub jogurtu (ostatecznie pełnego mleka)
  • + opcjonalnie składniki smakowe, typu: miód, sól, pieprz, papryka, sok z cytryny, czosnek, cebula lub inne przyprawy i zioła.

Sposób przyrządzenia:

Wszystkie składniki (oprócz smak0owych) miksuje się w ręcznym mikserem elektrycznym (lub w blenderze), przy czym ser najlepiej dodawać stopniowo już po uprzednim zmieszaniu oleju z maślanką (mlekiem, kefirem lub jogurtem). Miksujemy tak długo, aż uzyskamy kremową jednolitą konsystencję, a oka oleju nie będą widoczne. Czasem wystarczy nawet pół minuty (czas zależy od konsystencji sera, a także parametrów blendera). Następnie dodajemy dodatki smakowe i ponownie miksujemy do połączenia się składników.

Pasta może mieć konsystencję lekkiego kremu (porównywalnie do śmietany) lub smarowidła (porównywalnie do twarożku, smarowidła). Konsystencja ta zależy nie tylko od tego, ile sera dodamy do pasty, ale także od dodatków: wszelkie soki, np. sok z cytryny wyraźnie rozrzedzają pastę.

Dodatki smakowe miksujemy dopiero po uprzednim zemulgowaniu oleju z serem.

Ile łyżek oleju lnianego powinno się znaleźć w paście dr Budwig?

Poniżej znajdziesz przykładowe przepisy dla różnych proporcji oleju i pasty. Wcześniej jednak wyjaśnię, czym się kierować w ustaleniu, ile łyżek oleju zastosować do swojego przepisu na pastę dr Budwig.

1 łyżka oleju lnianego (10 g) zawiera:
– ok. 5,4 g kwasu alfa-linolenowego ALA z rodziny Omega-3
– ok. 1,8 g kwasu linolowego LA z rodziny Omega-6
– ok. 1,8 g kwasu oleinowego z rodziny Omega-9
– ok. 1 g kwasów nasyconych/
co daje
– 90 kcal.

Stosunek Omega-3 do Omega-6 wynosi w oleju lnianym 3 : 1.

We współczesnej diecie stosunek Omega-3 (antyzapalnych) do Omega-6 (prozapalnych) jest bardzo zaniżony (wynosi nawet 1:15 i mniej). Taka przewaga Omega-6 powoduje szereg problemów zdrowotnych. Pożądana zdrowa proporcja to 1:1 do 1:4. Olej lniany to najbogatsze pokarmowe źródło Omega-3 i jego zadaniem w paście dr Budwig jest efektywnie zwiększać udział Omega-3 w stosunku do nadmiaru Omega-6.

Dla osób zdrowych, które nie mają niedoborów Omega-3 wystarczą tylko 2 łyżki oleju dziennie (20 g).

Osobom chorym dr Budwig ordynowała jednak znacznie większe ilości oleju lnianego: od 6 do nawet 8 łyżek, oczywiście tylko w postaci zemulgowanej z twarogiem, czyli w postaci pasty dr Budwig:

  • najpierw pastę z 3 łyżek podczas śniadaniowego muesli,
  • potem pastę z 2-3 łyżek w postaci sosu do obiadu
  • następnie pastę z 2-3 łyżek w postaci kremu do deseru.

Uwaga: Ze względu na duże ilości tłuszczu zawarte w paście dr Budwig, osoby z chorą wątrobą, trzustką, woreczkiem żółciowym i innymi problemami układu pokarmowego powinny – zgodnie z zaleceniami dr Budwig – rozpocząć dietęod okresu przejściowego. Zobacz: okres przejściowy diety dr Budwig.

Ważne, aby pamiętać, że po codziennym stosowaniu dużych ilości oleju lnianego organizm zacznie się wysycać kwasami Omega-3. Dlatego po 1-2 miesiącach stosowania codziennie dużych dawek oleju lnianego (6-8 łyżek) należy stopniowo  zmniejszać ilość łyżek, np. przez następne 3-6 miesięcy robić pastę z 4-5 łyżek oleju, a przez następne lata z 2-3 łyżek oleju.

Oficjalnie przyjmuje się, że zdrowa osoba dorosła ważąca ok. 50 kg potrzebuje tyle kwasów Omega-3 codziennie, ile zawierają 1-2 łyżki oleju lnianego. Proszę pamiętać, że osoba chora na raka zostaje uznana za zdrową dopiero po 5 latach od ustąpienia wszystkich objawów choroby.

Każdy powinien bardzo uważnie obserwować swoje reakcje, tak aby najlepiej dopasować dawkę oleju do potrzeb swojego organizmu. W razie wątpliwości można zrobić badanie typu Omega-test, aby zweryfikować, czy stosunek Omega-3 do Omega 6 pozostaje w zdrowej normie.

Przeczytaj także: Jak długo stosować olej lniany budwigowy w ilościach zalecanych przez dr Budwig

Przykładowe proporcje oleju i serka pasty :

  • porcja z 6 łyżek oleju, czyli pasta na cały dzień („śmietanowa”,bezsmakowa)

– 6 łyżek stołowych oleju lnianego (6 łyzek oleju to 90 ml)
– 200 g (to ok. 200 ml) chudego białego twarogu
– ok. 100 ml jogurtu naturalnego lub maślanki, albo kefiru dla uzyskania właściwej konsystencji

  • porcja z 3 łyżek oleju, jako słodka pasta wykonywana na świeżo do śniadaniowego muesli (oryginalny przepis dr Budwig)

– 3 łyżki stołowe oleju lnianego (3 łyżki oleju to 45 ml)
– 100 g (to ok. 100 ml) chudego białego twarogu
– 2-3 łyżki mleka (30-45 ml)
– łyżeczka miodu.

  • porcja z 3 łyżek oleju, jako wykonywana na świeżo pasta majonezowa – podstawa do sosów sałatkowych (oryginalny przepis dr Budwig)

– 3 łyżki stołowe oleju lnianego (3 łyżki oleju to 45 ml)
– 100 g (to ok. 100 ml) chudego białego twarogu
– 3 łyżki mleka lub maślanki (45 ml)
– 1 łyżka wyciśniętego soku z cytryny
i/lub
– 2 łyżki octu winnego jabłkowego (do smaku)
– 1 łyżeczka musztardy (lub więcej do smaku)
– pół łyżeczki soli ziołowej

Doprawianie pasty dr Budwig

Po zmiksowaniu podstawowych składników pastę można doprawiać na rozmaite sposoby.

Do potraw obiadowych: solą, pierzem, świeżymi ziołami (szczypiorek, pietruszka, kolendra, rozmaryn, bazylia, tymianek, koperek), utartymi warzywami (ogórek, papryka, cebula, czosnek) lub twardym serem żółtym, typu parmezan, geske.

Z ziół dr Budwig szczególnie polecała pietruszkę, szczypiorek, majeranek, koper, estragon, lubczyk,  czosnek, paprykę, cebulę. Do przyprawiania pasty wykorzystywała także sos sojowy (!) i musztardę.

Czosnek warto rozgnieść nieco wcześniej i dopiero po ok. 15 minutach dodać do pasty.

W towarzystwie ziemniaków i kasz nawet nieprzyprawiona pasta „podstawowa” smakuje doskonale, ale dodatek szczypiorku, pietruszki, papryki lub innych ziół czy przypraw to nie tylko smaczne urozmaicenie codziennego menu, ale i wsparcie lecznicze. Wyjątkowo smakuje pasta z wyciśniętym ząbkiem czosnkiem i utartymi zielonymi ogórkami. Można ją podać jako sos  do sałatek lub porcji ziemniaków w mundurkach. Alternatywą może być pikantna pasta czosnkowa z dodatkiem 2 łyżek utartego twardego żółtego sera (np. parmezanu lub koziego sera) i łyżki majeranku.

Do śniadaniowego musli i do deserów pastę można miksować z miodem, sokami owocowymi niesłodzonymi(!), a także z owocami, np. z bananem i słodkim jabłkiem, co daje pyszny i pożywny jogurt, z którym możemy zjeść śniadaniową porcję siemienia lnianego.

Pastę dr Budwig przeznaczoną do deseru można też miksować z alkoholem, co – jak twierdziła dr Budwig – jest szczególnie korzystne dla cieżko chorych.

Dodatki do pasty należy dodawać na świeżo i pozwolić im się przegryźć w lodówce ok. 30 minut, po czym od razu podawać do posiłku.

Możliwość komentowania została wyłączona.