Dieta dr Budwig – podstawa jadłospisu

„Moje doświadczenia z leczenia pacjentów doprowadziły mnie do następującego wniosku: nie wystarczy już dłużej radzić ludziom, aby unikali szkodliwych tłuszczów i chemicznych konserwantów w żywności, w zamian radzę im, aby wybierali jak najbardziej naturalne tłuszcze, owoce, warzywa i przetwory zbożowe.” Dr Johanna Budwig, „The Oil Protein Diet”

Dr Budwig nazywała swoją dietę „dietą olejowo-białkową” (ang. „oil protein diet”, niem: „Öl-Eiweiß-Kost”). Dieta ta jest łatwo rozpoznawana dzięki wykonywanej codziennie mieszaninie oleju lnianego i białego twarożka (białko). My rozpoczynając w 2003 roku internetową promocję tej diety na tych oto stronach nazwaliśmy tę mieszaninę PASTĄ dr Budwig. Miło nam, że nazwa przyjęła się w polskim internecie. W literaturze angielskiej pastę określa się jako „spread”, a w internecie najczęściej skrótem „FO/CC” (flaxseed oil /cottage cheese).

Dieta ta najpowszechniej znana jest i stosowana w Niemczech i w Stanach Zjednoczonych. W USA dr Budwig znana jest jako „flaxseed lady from Freudenstadt” (Freudenstadt to miejscowość, w której mieszkała).

Cudowna kombinacja: olej + białko

W swojej diecie dr Budwig zakazała używania jakichkolwiek rafinowanych bądź uwodorowanych tłuszczów (olejów, margaryn, majonezów). W swoich badaniach odkryła bowiem, że te właśnie tłuszcze są przyczyną większości współczesnych chorób. Powodują poważne zaburzenia procesów utleniania komórkowego, aż do kompletnego zablokowania tych procesów, w wyniku czego rozwija się m.in. choroba nowotworowa. W zamian wprowadziła do diety jeden z najzdrowszych tłuszczy roślinnych: olej lniany tłoczony na zimno i nierafinowany (nieoczyszczony). Ma on priorytetowe znaczenie jako element odżywczy i leczniczy. Jej codzienna dieta zawiera też obowiązkowo mielone na świeżo siemię lniane (doskonałe źródło błonnika, lignanów i mikroelementów) oraz bardzo zdrowy olej kokosowy.

Olej lniany w diecie dr Budwig jest przed spożyciem zmiksowany z białym chudym twarożkiem. Spożywanie samego oleju w tak dużych ilościach (chodzi o ilości terapeutyczne zalecane przez dr Budwig w jej diecie, awięc np. 6-8 łyżek oleju codziennie) może być szkodliwe. Zmiksowanie oleju lnianego, który praktycznie aż w 95% stanowią kwasy tłuszczowe nienasycone z twarogiem, powoduje, że tłuszcz zostaje zemulgowany i staje się rozpuszczalny w wodzie. Jest to bardzo istotna przemiana; kluczową rolę odgrywają w niej mostki siarczkowe zawartej w twarogu cysteiny. Emulgacja umożliwia m. in. bardzo szybkie przyswajanie oleju w układzie pokarmowym oraz transportowanie połączonych cząsteczek tłuszczu i białek (lipoprotein) we krwi i limfie.

Trzeba pamiętać, że nienasycone kwasy tłuszczowe łatwo ulegają utlenieniu i stają się wówczas niezdrowe. Dzieje się tak w wyniku smażenia, gotowania lub potraktowania ich azotanami (np. dodawanymi do mięsa podczas konserwacji). Dlatego tak ważne są zalecenia dotyczące odpowiedniego przechowywania i stosowania oleju.

Naturalne, świeże składniki

Dieta dr Budwig jest właściwie dietą wegetariańską. Potrawy powinny być przyrządzane na bazie świeżych i ekologicznych warzyw, owoców, pełnoziarnistych kasz i płatków zbożowych (jak najbliżej ich naturalnej postaci, najlepiej bezglutenowych czyli brązowy ryż, gryka, proso- wyjątek stanowią płatki owsiane, które choć zawierają gluten są włączone do diety w bardzo dużym stopniu).

Produkty stosowane w diecie dr Budwig nie mogą zawierać dodatków chemicznych, które wydłużają ich sklepową trwałość (konserwanty) lub optycznie upiększają (stabilizatory itp.), a tym samym zubażają wartości odżywcze.

Bardzo korzystne dla zdrowia jest codzienne uzupełniane diety produktami fermentacji mlekowej. Dlatego dieta dr Budwig codziennie obowiązkowo rozpoczyna się od 1 szklanki soku z kiszonej kapusty. Aby zapewnić optymalną ilość witamin z grupy B, podobnie jak w każdej diecie wegetariańskiej, należy korzystać z liofilizowanych drożdży piekarskich.

Dr Budwig przywróciła właściwą rolę orzechom w diecie. Zachęcała, aby nie ograniczać ich tylko do okazjonalnych przekąsek, ale aby włączyć je na stałe do codziennej diety. Tym, którzy uzależnieni są od słodyczy proponowała suszone owoce, które są naturalnie słodkie, a więc: daktyle, figi, gruszki, jabłka, winogrona oraz miód.

Zabronione pokarmy

Aby osiągnąć skuteczne efekty leczenia dietą dr Budwig, należy bezwzględnie wyeliminować z diety:

  • rafinowane węglowodany, takie jak cukier, biała mąka, biały ryż
  • wszelkie produkty smażone, tłusty nabiał, jajka, mięso (ze względu na zawartość złych tłuszczy, a także rozmaitych konserwantów żywności, czy też skażenia powszechnie stosowanymi w hodowli antybiotykami i hormonami).

Dr Budwig nie zezwalała na korzystanie z żywności mrożonej oraz z puszek.

To, co wyróżnia dietę dr Budwig to zakaz stosowania preparatów z witaminami i minerałami (suplementów), ani syntetycznych ani ekstrahowanych z naturalnych źródeł. Witaminy i minerały są oczywiście konieczne, ale wg dr Budwig tylko w naturalnej postaci: w ramach owocu, warzywa, czyli w zestawie z innymi komplementarnymi składnikami, w tym enzymami. Każdemu posiłkowi diety dr Budwig powinna towarzyszyć porcja surowych warzyw lub owoców!

Dr Budwig zabraniała także swoim pacjentom korzystania z leków przeciwbólowych, sterydowych itd. uważając je za środki szkodliwe, rozregulowujące procesy metaboliczne.

Proszę pamiętać, że niniejszy tekst ma charakter wyłącznie informacyjny.  Jestem przekonana, że wszystkie zasady diety wyznaczone przez dr Budwig są bezwzględnie korzystne dla zdrowia, jednak jest to moje osobiste stanowisko, niezgodne z aktualną opinią środowiska medycznego. Dlatego przed jakąkolwiek zmianą swojej metody leczenia, powinno się zasięgnąć opinii lekarza.

Zobacz: resume poświęcone zasadom diety dr Budwig w skrócie.

Ten wpis został opublikowany w kategorii O składnikach diety dr Budwig, Podstawowe informacje o diecie dr Budwig, Szczegółowe zasady diety dr Budwig i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

9 odpowiedzi na „Dieta dr Budwig – podstawa jadłospisu

  1. Menes55 pisze:

    Pranie mózgów jedna teoria zaprzecza drugiej , nie ma żadnej pewności że produkty BIO posiadają deklarowane przez sprzedawców właściwości …

  2. W diecie Dr Budwig – i w wielu innych dietach – zaleca sie spozywanie duzych ilosci warzyw, czesto i owocow. Wydaje sie to bardzo sluszne i napewno bylo sluszne kilkadziesiat lat temu. A czy Panstwo wiecie, ze najnowsze badania warzyw i owocow wykazaly, ze obecnie produkowane warzywa i owoce, jesli nie sa z WLASNEGO OGRODKA czy dzialki, zawieraja znikoma ilosc witamin w porownaniu do tych sprzed kilkudziesieciu lat? Przyczyny sa zapewne srodowiskowe, intensywna uprawa, a moze i manipulacje genetyczne. Obecnie dostepne w swiecie warzywa (no, w wiekszosci swiata) nie dostarczaja juz wystarczjacej ilosci waznych dla organizmu skladnikow. Musielibysmy wiec zjadac jakies kolosalne ich ilosci codziennie, aby zapewnic sobie naturalne skladniki potrzebne naszemu organizmowi! Albo: Zalecanie picia czerwonego wina pochodzi zapewne od ludzi (doktorow) lubiacych BARDZO alkohol – bo aby zapewnic organizmowi potrzebna ilosc resveratrolu nalezaloby wypic CODZIENNIE 20 LITROW CZERWONEGO WINA! I tak jest z wieloma naturalnymi a potrzebnymi skladnikami pozywienia – jest ich niestety w wielu pokarmach ZA MALO..stad t.zw. supplementy, o ile sa produkowane UCZCIWIE, moga jednak byc konieczne..

    • Alicja (Primanatura) pisze:

      Tak, dlatego w diecie dr Budwig i innych dietach leczniczych zaleca się korzystanie z produktów BIO organicznych. Są nie tylko bogatsze w składniki odżywcze (w tym cenne mikroelementy, z których gleby uprawiane intensywnie zostały doszczętnie „wyczyszczone”), ale także powinny być wolne od rakotwórczych pestycydów, herbicydów i metali ciężkich. Co do wina zaś, moim zdaniem resweratrol to tylko niewielka korzyść z niego płynąca :) Działanie relaksujące alkoholu dla wielu zdrowych i chorych jest doskonałym sposobem na poprawienie nastroju. A dobry nastrój to ogromnie ważny czynnik profilaktyczny i leczniczy, którego nie da się kupić. Piszę oczywiście o umiarkowanym korzystaniu z alkoholu :) W diecie dr Budwig zarówno szampan jak i wino (a nawet kieliszek wódki do polania deseru) pojawia się jednak i z innych względów. Alkohol wpływa na korzystny dla chorych metabolizm zawartych w siemieniu lnianym glikozydów. Miałam okazję obserwować, jak dzięki temu, ci którzy cierpią na silne bóle, np. nowotworowe, mogą odstawić morfinę.

  3. Kamila pisze:

    ‚nierafinowany’ a nie ‚nieratyfikowany’ ;). W podtytule „Cudowna kombinacja: olej + białko” wkradł się chochlik drukarski;) . Rozumiem, że chodziło o olej nierafinowany, a nie o nieratyfikowany. Ratyfikuje się umowy międzynarodowe, a olej się rafinuje. Przynajmniej według mojej wiedzy :)

    Pozdrawiam
    Kamila

  4. Ania pisze:

    Witam,

    czy w przygotowaniu pasty można twaróg zastąpić jakimś innym produktem? Czytałam, że cysteina występuje również m.in. w zbożach.

    P.S. Chodzi o profilaktyczne spożywanie pasty przez osobę zdrową.
    Pozdrawiam

    • luiza pisze:

      Twaróg to odzwierzęcy produkt. Kazeina jest rakotworcza, zostało to potwierdzone już dawno. Nie trzeba naukowca by stwierdzić że spożywanie mleka pochodzącego od innych istot niż wlasnej matki i to po okresie niemowlęcym, jest bardzo szkodliwe. Przyczynia sie m.in. do zniszczenia trzustki, cukrzycy- choroby autoimmunologicznej, zakwaszenia organizmu, nowotworów, patogennej mikroflory jelit i rozwoju pasożytów i grzybów (które tworzą gózy nowotworowe)

  5. marbr pisze:

    Witam!
    Mam nietolerancję na produkty mleczne – wynik testu nietolerancji pokarmowej.
    Z czym mogę łączyć olej lniany i siemię?
    Pozdrawiam

  6. Ewa pisze:

    Witam!
    Od niedawna mój Tato stosuje dietę dr.Budwig

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *